جالبترین ها در نجوم
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید با جالبترین و جدیدترین رویدادها و موضوعات در نجوم در خدمت شما هستیم
نويسندگان
شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: 23:55 :: نويسنده :

  9/0 جرم خورشيد از هيدروژن تشكيل يافته كه يك عنصر بسيار فراوان در جهان مي باشد.در داخل هسته ي داغ خورشيد هيدروژن به هليوم تبديل مي شود.انرژي ناشي از اين واكنش لايه ها ي بالايي ستاره را گرم مي كند و اين انرژي از سطح متلاطم خورشيد به داخل فضا فوران مي نمايد 

قطرخورشید:000/390/1 كيلومتر . 109 برابر زمين خورشید
 این ستاره درخشان در حدود ۱۵۰ میلیون كیلومتر با ما فاصله دارد  و به مراتب از زمین بزرگ تر است بطوری كه می توان یك میلیون كره زمین    را در آن جای داد.
 وزن آن ۳۰۰ هزار برابروزن زمین است، 
 فاصله از زمين : ميانگين 000/600/149كيلومتر. 
 دمای سطح آن بیش از ۵۵۰۰ درجه سانتی گراداست
 در مركز خورشید دما تقریبا به ۱۴ملیون سانتی گرادمی رسدو
 در سطح خورشید گاز ها داغ منبسط وسرد می‌شوند وگاز های سرد از  گاز های  گرم درخشش كمتری دارند

 دوره تناوب(چرخش در استوا):24روز و 16 ساعت 

 جرم: 1000000000000000000000000000x2/ 2 (3،400 33برابر زمين)

 




ادامه مطلب ...
شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: 23:48 :: نويسنده :

 

فعایت های خورشیدی هر ۱۱ سال یکبار به اوج خود می رسد و در حال حاضر در ابتدای زمان اوج این فعالیت ها قرار داریم.

امیراله مانی ، کارشناس نجوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت :در اثر فعایت های خورشیدی یک سری مواد و ذرات باردار مثل یون به فضا پرتاب می شوند که برخی از آنها بسته به میزان قدرت پرتاب به زمین هم رسیده و تا انتهای منظومه شمسی نیز می روند.

وی افزود:به دلیل وجود نیروی مغناطیسی در قطبین زمین این ذرات روی قطب جنوب و شمال کره زمین تاثیر می گذارند و موجب ایجاد شفق های قطبی می شوند .

اله مانی تاکید کرد: علاوه بر ایجاد شفق های قطبی گاهی روی لوازم مغناطیسی مانند رادیو و موبایل اثر گذار هستند و کشور هایی مانند کانادا، سویس و سوئد که نزدیک قطبین قرار دارند بیشتر با این مشکلات مواجه اند.

وی تصریح کرد: این اتفاق زمانی که فعالیت های خورشیدی افزایش می یابد بیشتر می شود و به طور معمول هر ۱۱سال یکبار ما می توانیم شاهد آن باشیم و در حال حاضر در ابتدای زمان اوج این فعالیت ها هستیم.

* ساکنان شمال انگلیس شاهد وجود نوار های سبز در آسمان کشور خود هستند

وی علت به وجود آمدن این شفق های قطبی را برخورد ذرات بار دار خورشیدی با جو زمین دانست و عنوان کرد: این شفق زیبا در شمال انگلیس در آسمان به صورت نوار های سبز رنگ قابل رصد است.

وی یاد آور شد: فعایت های خورشیدی تبدیل اتم هلیم به هیدروژن می باشد و این همان عمل انرژی هسته ای است که ما انسان ها در زمین انجام می دهیم.

اله مانی خاطر نشان کرد: لکه های خورشیدی نقاط سرد خورشید هستند که در زمان فعایت های خورشیدی افزایش می یابد که با تلسکوپ و ابزار ابتیکی قابل رصد است.

پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: 10:13 :: نويسنده : صبا

یافته ای که جهان را مبهوت کرد
دانشمندان بزرگترین لابراتوار فیزیک جهان در نزدیک ژنو پنجشنبه شب با انتشار این خبر که موفق به مشاهده ذراتی کوچک مشهور به نوترینوها با سرعتی بالاتر از سرعت نور شده اند جهان را در بهت و شگفتی فرو بردند.

این ادعا در صورت تایید شدن می تواند به تقابل با نظریه نسبیت خاص انیشتین برخیزد، یکی از اساسی ترین بخشهای فیزیک مدرن که بر اساس آن هیچ پدیده ای قادر به حرکت کردن در سرعتی بیشتر از سرعت نور نخواهد بود.

محققان در سرن به اندازه ای از این کشف خود حیرت زده بودند که برای کنترل دوباره اطلاعات به دست آمده ماه ها زمان صرف کردند و نتوانستند خطایی که منجر به رد کردن ادعای آنها شود را بیابند و از این رو از دانشمندان جهان برای تایید یا رد یافته خود کمک خواستند.

دانشمندانی که در این پروژه که به اوپرا شهرت دارد، مشارکت داشته اند می گویند نتایج به دست آمده باید پیش از نتیجه گیری نهایی درباره درک انسان از جهان هستی، بارها مورد آزمایش قرار گرفته و به دقت کنترل شوند.

واکنش فیزیکدانان جهان در برابر ذراتی که سریعتر از نور هستند
دانشمندان و فیزیکدانان مختلف جهان نیز در قبال این خبر واکنشهای متفاوتی از خود نشان داده اند. "جیم الخلیلی" استاد فیزیک دانشگاه سوری می گوید: احتیاط دانشمندان سرن در ترجمه یافته های جدیدشان کار بسیار درستی است. در صورتی که نوترینوها سرعت نور را شکسته باشند، می توانند نظریه بنیادین فیزیک متعلق به قرن اخیر را زیر و رو کند.

به گفته وی این رویداد می تواند حقیقت داشته باشد اما احتمال اینکه در انجام مطالعات خطایی رخ داده باشد بسیار بیشتر است. الخلیلی می گوید: اگر نتایج آزمایشهای سرن به اثبات برسند و نورترینوها سرعت نور را شکسته باشند، من در یک برنامه زنده تلویزیونی شلوارک ویژه بوکس خود را می بلعم!

"استفان هاوکینگ" فیزیکدان مشهور انگلیسی نیز با بیان تردید در زمینه درست بودن نتایج این تحقیقات می گوید: هنوز بسیار زود است که بتوان این یافته ها را تفسیر کرد. برای این کار به آزمایشها و شفاف سازی های بیشتری نیاز خواهد بود.

دیگر فیزیکدانان بر این باورند با اینکه باید دقت این آزمایشها به تایید برسد، تاثیر آن بر روی درک انسان از علوم و جهانی که او را احاطه کرده می تواند کاملا بی سابقه باشد.

"برایان کاکس" فیزیکدان و تهیه کننده برنامه های علمی تلویزیونی نیز در این باره می گوید: در صورتی که این یافته به تایید برسد، مهمترین کشف فیزیکی طی 100 سال گذشته خواهد بود، با این همه تایید آن کار بسیار دشواری بوده و نیازمند بازنویسی درک انسان از جهان هستی خواهد بود. این ادعا به اندازه ای غیر عادی است که باور کردن آن ممکن نیست.

از سویی دیگر"جان کاستلا" فیزیکدان استرالیایی نتایج این تحقیقات را زیر سوال برده و محققان را به انجام اشتباهی شرم آور در محاسبات خود متهم کرده است.

بر اساس گزارش تلگراف، "کاستلا" می گوید: هر فیزیکدانی که ذره ای از نوتریونوها آگاهی داشته باشد در برابر این نتایج تاسف خواهد خورد زیرا مشخص است که نتایج "اوپرا" کاملا اشتباه است.

منبع: مهر

جمعه 14 بهمن 1390برچسب:, :: 22:30 :: نويسنده : صبا

 

آشنایی با ماهواره نوید

آشنایی با ماهواره نوید


ماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

 پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.

ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.


تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه‌های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراکم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگل‌ها، شناسایی آتش سوزی جنگل‌ها، تعیین خطوط ساحلی، خشکسالی، سیل و زلزله می‌باشد.

ماهواره نوید دارای ابعاد 50#50#50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شکل با شیب مداری 55 درجه حرکت می کند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه‌ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ساختار ایستگاه‌های زمینی به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد کرده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می‌دهند. ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

 منبع مورد استفاده برای این مدخل

 

دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, :: 15:35 :: نويسنده : صبا

سلام به دوستای گلم
یه مطلب جالب پیدا کردم که امیدوارم خوشتون بیاید
قابل توجه کسایی که موجودات فضایی رو باور ندارند
 
خانم جیوانا از ایتالیا کسی است که تصور میشود از تماس با موجودات فرا زمینی باردار شده باشد!
این جریان موجب شوک واقعی در اروپا و بخصوص در ایتالیا شده است – این داستان مشابه یک رمان علمی تخیلی می ماند اما با توجه به آثار و شواهد موجود ، مورد جیوانا تاثیر برانگیز است.


 


ادامه مطلب ...
یک شنبه 9 بهمن 1386برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : صبا

سلام به علاقه مندان نجوم 

یک سری عکسهای جالب براتون اوردم که امیدوارم خوشتون بیاد

apodfar30.blogfa.com

 

 



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 182
بازدید کل : 34817
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 170
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

تعبیر خواب آنلاین

.


از خنده روده بر شوید

.



<*Title*>






















<*BlogTitle*>

<*YourName*>

<*ParsiBlog*>

<*NoteText*>
نوشته شده در <*NoteDate:3*>ساعت <*NoteTime:3*> توسط <*YourName*><*NoteHitLink*> نظرات ( <*NoteHit*> ) |


Design By : Pichak